OhMyBrush.com

Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!
Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!

Tuesday, February 10, 2015

A Babaház Belülről: A Tipikus Holland Otthon

Néhány vicces furcsaság a holland otthonokkal kapcsolatban, amivel - remélhetőleg -, kicsit feldobom a kedveteket ma! :) A Hollandiával kapcsolatos sorozatom folytatódik! :)




Pár hete olvastam egy könyvet a hollandokkal kapcsolatban (The UnDutchables, elég régi már), amin sokszor sírva nevettem :D Tetszett, ahogy témákra bontották a (szatirikus stílusban megírt) mondanivalójukat, ez ihletett meg. Így született végülis ez a bejegyzés, amiben a tipikus holland otthont vesszük nagyító alá. :) Persze nem minden igaz mindenkire, de szerintem ez egyértelmű, csak a vicc kedvéért születnek ezek az írások :)

A tipikus holland otthon

Ahogy Hollandiában sétálunk, felfigyelünk pár dologra: az utcák keskenysége, a házak egyformasága elhiteti velünk egy pillanatra, hogy egy babaházba csöppentünk: minden lekicsinyített, futószalagon gyártott. Olyankor elgondolkodunk, hogy vajon hogyan is néz ki egy tipikus holland otthon. Ha szerencsénk van, akkor meghívást kapunk az elmaradhatatlan délutáni kávézára/teázásra, s végre indulhat a felfedezés:

1. a bejárati ajtó dísznek van
A házaknak két bejárata van (kisebb településekre, városokra jellemző), az esetek többségében pedig a hátsó van csak használatban. Ezt általában egy egyszerű, lécekből álló kapu védi a külvilágtól, az utca felé néző bejárati ajtót pedig esetleg akkor nyitják ki, ha a postás csomagot hoz, de más szerepe nincs. Ehhez egyébként egy kiskerten át jutunk: kapu, kerítés nincs, max. egy nagyon alacsony, kb. 50 centis, ami pont az a méret, hogy lehajolni nem akarsz hozzá, hogy kinyisd, de ha átléped, akkor hülyének néznek mások - true story...

Ez a magasabb fajta.

2. gezellig nappali
Az előszoba olyan pici, hogy említést sem érdemel (kivéve a helytakarékosság miatt életveszélyes lépcső, amit itt találunk, de az emeletre úgysem hívnak fel, így nem kell egyensúlyoznunk rajta), ezért haladjunk tovább a nappaliba, amiről illő megállapítani első látogatáskor, hogy mennyire "gezellig" (csinos, takaros, otthonos", de valójában egy szó jut csak eszedbe róla: ZSÚFOLT. Ilyenkor kicsit sajnáljuk, hogy nem hoztuk magunkkal a dzsungelvágó késünket, mert nagy haszna lenne: ennyi növényt egy helyen ritkán látni!
A hollandok szeretnek mindent megtartani, s mindent mások elé kipakolni, így nincs semmi elrejtve, a polcokon, asztalokon ott van minden, ami egyszer talán hasznos volt, hiába nem használták az elmúlt 20 évben (gondolok itt társasjátékokra a szekrény tetején, sosem használt receptes könyvek, VHS kazetták, bármi). A dísztárgyak tengere sem maradhat figyelmen kívül, minél több van, annál jobb, amik persze kicsit elveszlenek a növények között, mert azok is ott vannak mindenhol, bárhova is nézünk. A kanapéra nagy nehezen leülve felfigyelünk a hatalmas ablakra (amin keresztül már kintről persze láttuk a szoba nagy részét...), ami szintén nagyon fontos része a holland otthonnak.

3. A-B-L-A-K
Ha annyit mondok, hogy képesek a házat átépíteni az ablak miatt, akkor szerintem átérzitek az ügy fontosságát... Valamiért mindenki ugyanolyat szeretne, így előbb utóbb átalakításra kerül a sor (a lenti képen szemléltetem). Mindig megcsodálom a holland ablakokat, amikor elhaladok mellettük, mert egy dolog biztos: mindig tiszták! Ennek az az oka, hogy havonta egyszer (évszaktól, időjárástól függetlenül) ablakmosásra kerül a sor, amit úgy kell elvégezni, hogy a szomszédok lássák, de lehetőleg professzionális tisztítók tegyék mindezt. Esőben.
Mindig megkérdezik egyébként tőlem, hogy ugye a hollandoknál nincs függöny? Olyankor mindig elmondom, hogy én még olyat nem láttam, általában van nekik kettő is, de nem használják őket. Ha este az utcán sétálok, akkor szabályosan rosszul érzem magam, mert akaratlanul is benézek a házak hatalmas ablakán: a villany felkapcsolva, de a függöny nincs behúzva. Évekig rácsodálkoztam erre a szokásra, de végre találtam egy lehetséges választ: állítólag ez egy régi kálvinista szokás, mert így adják mások tudtára, hogy semmi bűnös dolog nem folyik a házban. Hogy ez igaz vagy sem, azt nem tudom, de nekem sötétedéskor az az első dolgom, hogy a függöny után nyúlok, ez nem a Big Brother (aminek az ötlete egyébként egy holland fejéből pattant ki :D )...

A képen látható 3 házból (ne feledjük, ezek ikerházak, azért írtam hármat) 2 átépíttette az ablak részt. Ez nagy divat volt pár éve (még most is végülis).

4. a legkisebb helyiség díját nyerte...
... a WC! A bejárati ajtó közelében van a mellékhelyiség, ami annyira pici, hogy bejutás után el kell gondolkodni azon, hogy most akkor hogyan is kellene megfordulni, és becsukni magunk után az ajtót. Klausztrofóbiások rémálma.. Ezt tetézi, hogy itt is van ám brendezési tárgy rendesen. Elmaradhatatlan kellékek: születésnapi naptár a falon vagy ajtón (mert hol máshol is tartanánk ezt?), növények, olvasnivaló (magazin, könyv stb.), egy régi légfrissítő, egy csempe valami bölcs közmondással (tipikus holland dolog), de nem láttam még olyat, aminek bármi értelme is lett volna (pl. legutóbb ezeket láttam: "Jobb gazdagon élni, mint gazdagon meghalni." vagy "Ha a papagáj pingvinné változik, akkor tudod. A barátságunk nem múlik el gyorsan." - ??????) 
A második helyezet pedig a konyha, ami igazából a nappali része, de egy pult elválasztja. Erre is jellemző a zsúfoltság, a növények, a kevés hely, de az maximálisan ki van használva (roskadásig). A holland nő nem fog órákon keresztül a konyhában tevékenykedni, a gyorsaság hívei: boltban megvenni mindent félkészen, otthon megmelegíteni, megsütni és kész! Az ételekről külön írok majd, mert vannak érdekes dolgok: pl. a gulyás krokett névre hallgató valami gulyást még messziről sem látott. Négy év alatt nem vitt rá a lélek, hogy megkóstoljam :p

5. a szomszéd mindig fúr...
Nem tudom, hogy maradhatnak ennyire nyugodtak az emberek a saját házukban. A lárma elmradhatatlan: napközben a szomszéd fúr, délután a másik szomszédban gyakorol dobolni a gyerek, este pedig mindig meg kell ünnepelni valamit egy jó kis buliva, hangos sírva vigadós zenével. Éljenek az egymáshoz nagyon közel fekvő házak (ikerházak tulajdonképpen) és a vékony téglafalak! 

Remélem most már otthon érzitek magatokat a képzeletbeli holland lakásunkban!
Folyt. köv.! ;)


20 comments:

  1. Jó lett volna egy képet látni, mert az írás humoros, na de a fantáziám szegényes és csak magyar módra zsúfolt szobát tudok elképzelni. Csak az ablakot szeretik ennyire pucolni? Mert ha ezer csetresz elöl van, akkor elég nehéz port törölni, nem?
    A zajszint szokás kérdése, én pl. azt utálom, hogy semmi de semmi tolerancia nincs az emberekben, ha a gyerekem nappal!!! sírt, 4 szomszédból 3 megjegyezte, egy csak simán dörömbölt. Ha a mesterember dolgozott kora du., akkor addig dörömbölt. És mindezt nappal. Nem egyedi eset. OK, nem kell bulizni este 10-kor, de az a normális, ha halálos csönd van?
    Panelban én is voltam olyan vécében, hogy gond volt a megfordulás meg a térdem verte az ajtót, pedig se kövér, se magas nem vagyok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha a saját házam ilyen lenne fotóznék, de másét nem teszem fel a netre :) Azt meg nem hiszem, hogy a neten lennének ilyen képek, mert eddig akármit kerestem, soha nem találtam semmit, mégha a legnépszerűbb dolgokról is van szó, de amúgy sem szeretem más képeit használni.

      Takarítani nem (pedig Hollandia szerintem porosabb, mint M.o., legalábbis otthon ennyit nem kellett takarítanom, mint itt...), de ablakot pucolni nagyon szeretnek :D

      Úgy csinálnak, mintha ők nem láttak volna még gyereket. A gyerek sír, máshogy nem tud kommunikálni. Hihetetlen, hogy képesek megszólni az embert ezért. Nem is tudom, hogy a dörömbölő vagy a többi rosszabb, maradjunk annyiban, hogy egyik sem normális.

      Delete
    2. Jaj, de kár, azért ha később lesz kép, megnézném :)

      Delete
  2. Az irasod imadtam :) Mar varom a kovetkezot is ;)

    ReplyDelete
  3. Imádtam ezt a bejegyzést! :) Jó hogy általad egy kicsit többet megtudhatok Hollandiáról, a hollandokról. Az ember ilyenkor rájön, hogy máshol sem habos torta az élet. És ez így van jól. Nagyon érdekes, nehogy abbahagyd! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm szépen! :)
      Pedig az igazán negatív dolgokra még ki sem tértem! :D Lehet, hogy majd írok olyat is, de általában a viccesebb oldalát szeretem megfogni ennek a témának :) Köszi még egyszer a bíztatást! :)

      Delete
  4. ...én is ikerházban laktam egy darabig a szüleimmel. Azóta is papírvékonyak a falak, áthallatszik minden...éjjelig tartó számítógépes háború fülhallgató nélkül. Apu vascsővel verte a ház falát, hogy hagyják abba... :D
    Ezek ilyen egyenhollandok... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lolli, de miert nem szigeteltetek a falakat azota? Nem kotelezo hallgatni masokat ;) A kovetkezo festesnel siman meg lehet csinalni pillanatok alatt a hangszigetelest es semmi nem jon at a falon :) Es nem is egy okor ara :D

      Delete
    2. Lehet, hogy van holland vér az ereikben? :D

      Nem tudtam én sem, hogy ilyen hatékony a szigetelés (M.o.-on nem volt szomszédunk, éljen a falu :D ), de ide nem ártana. :D

      Delete
    3. Apukam epitesz, van kitol tanulnom :) Nem szabad elfogadni semmit, mindenen lehet valtoztatni ;) Vagyis majdnem :D
      En soha nem laktam emeletes hazban, panelben, szoval szerencsere fogalmam sincs, h milyen reggel minden szomszed furdoszobai esemenyeit hallgatni, vagy akar ejszaka a haloszobait ;) Eljenek a belvarosi polgari lakasok, 30-40 cm vastag teglafallal :)

      Delete
    4. Laktam én is olyan házban egy ideig, tényleg nagyon jó az olyan vastag fal! :)

      Delete
  5. kíváncsian várom a következő ilyen posztot! Nagyon tetszett :D Szerencsére fantáziával meg vagyok áldva, képek nélkül is jó volt! :D :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszett! :)

      Delete
  6. Én még az egyetemen azt hallotam,azért a függöny nélküli ablak,mert a férfiak hajóztak,a nők otthon voltak magukban,és így demonstrálták,hogy nsm"paráználkodnak"az uruk távollétében.Tehát hasonló a gondolat mint amit te írtál.:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AHA! Ez a magyarázat még jobb szerintem, s végülis ogyanoda vezethető vissza akkor. Köszi, hogy megosztottad! :)

      Delete
  7. tényleg rumlisak? :O nahát ezt olyan nehéz elképzelni, mert kívül olyan takaros minden...a leírás alapján egyébként úgy képzeltem el a beosztást, mint az angliai házakét? szeretik a porcelán figurákat is? nem tudom, valahogy az jutott eszembe a dolgok közszemlére tételéről... :D ne paráználkodjanak :D ez vicces :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen, a porcelán az jöhet minden mennyiségben, de amúgy bármi más is, csak "dísz" legyen. Van rengeteg bolt, ahol olcsón lehet a házba venni dísztárgyakat, ha pedig valami olcsó, akkor azt elkapkodják, ha kell nekik, ha nem :D

      Delete
  8. Jaj, én azt gondoltam, hogy bent is minden nagyon rendezett és kimért... Én biztos megőrülnék egy ilyen lakásban, ha ennyire zsúfoltak ,és szűk helyiségek vannak... Kíváncsi lennék a tiétekre belülről!
    Az utcákat nagyon-nagyon irigylem, mert itthon sokszor már nem bírom nézni a káoszt, legszívesebben becsuknám a szemem, de úgy nem tudok közlekedni...:) Jó volt olvasni!!! Eszter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kívülről annak tűnik, igen, mert pl. az utcák is rettentően tiszták. Ó, viszont kertet művelni imádnak! Nagyon kevés helyük van erre, de azt aztán rendben tartják! :)

      Delete