OhMyBrush.com

Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!
Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!

Wednesday, November 12, 2014

10 Dolog, Amit Nem Értek A Hollandokkal Kapcsolatban 2. Rész

Megint egy 10-es listát olvashattok, mert pár dolog kimaradt az előző ilyen posztból, amit mindenképp szerettem volna leírni. Még 10 dolog, amit nem értek a hollandokkal kapcsolatban :)





Az első 10 dolog, amit nem értek a hollandokkal kapcsolatban poszt után perszer rögtön eszembe jutott egy-kettő, ami miatt a fejemet fogtam, hogy hogyan is hagyhattam ki ezeket a bejegyzésből, így úgy döntöttem, hogy akkor legyen egy második rész is :)


1. Most akkor mi a neved?
Ez az a dolog, amit soha nem fogok megérteni! Látnotok kellett volna az arcomat, amikor először megnéztem a barátom személyi igazolványát. A vezetéknév egyezett, de a keresztnév teljesen más volt! Mint kiderült, nem sokan használják az igazi nevüket (számomra az az igazi, ami az anyakönyvi kivonatban és a személyes papírokon szerepel), hanem valami teljesen mást. Egy példa: legyen a hivatalos név: Adrianus Johannus de Jong, a használt név pedig Kees de Jong. Hogy lesz az Adrianus Johannus-ból Kees? Nem értem. Hagyomány ide vagy oda, nekem ez furcsa.
Nem túl praktikus dolog, ami abból is látszik, hogy pl. a holland bloggerek mindig arra panaszkodnak twitteren, hogy nem tudnak felszállni a repülőre, mert a PR cég foglalta nekik a jegyet arra a névre, amit ők ismernek, mert honnan tudnák, hogy nem is az a neve, aztán felszállás előtt lehet intézkedni, ha elfelejtették a céget értesíteni.
Szóval... Ezentúl hívjatok Jessicának..... :D

2. Számoljunk!
Tudom, hogy nem a holland az egyedüli ilyen nyelv, de azért csak megemlítem, mert ezt soha nem fogom megszokni: a számokat visszafele kell olvasni. Pl. a 32 az "kettő és harminc" vagy 35468 "öt és harminc ezer négyszáz nyolc és hatvan" Áááááááá! Nem zavar be egy cseppet sem, dehogy! :D

3. Csak egy süti!
A hollandok délután teáznak vagy kávéznak, amihez kizárólag egy süti (inkább keksz az, mint süti) jár. Egy kötelező (sokkoló dolog, ha nem kérek), kettő nem megengedett :D Nekem fel sem tűnt, de a kedvenc holland bloggerem orosz származású, az egyik videóban mondta, hogy nehéz volt az anyukájának megszokni az ilyen íratlan szabályokat, mint pl. az egy süti a kávéhoz. Aztán megfigyeltem a körülöttem élőket, és tényleg igaz! :D Szóval ne lepődjetek meg, ha nem kínálnak meg több sütivel :D



4. Születésnapi naptár a wc-ben...
Erre sem magamtól figyeltem fel, más nemzetíségű említette, de tényleg igaz :) A földszinti wc-ben van egy naptár, amiben a születésnapokat vezetik. Hol máshol kellene ezzel foglalkozni, mint a mellékhelyiségben? :D Állítólag magunkat is beleírhatjuk, ha nem látjuk a nevünket a listában, de úgy érezzük, hogy ott a helyünk :D Minden családnak van ilyen, de munkahelyen is, ott viszont új dolgozóként ne az legyen az első, hogy beírjuk a nevünket, mert ez sértésnek számít... Hollandok és a szabályok... :D

5. Hé!
Egy kisebb városkában élek, a nagyobbakban ez nem jellemző, de itt igen. Eleinte nagyon meglepődtem, hogy teljesen ismeretlen emberek köszönnek előre, viszont az az igazság, hogy fel tudja dobni az ember kedvét egy kicsit, ha valaki köszön, beszélget velünk pár mondat erejéig, mond valami pozitívat, aztán megy mindenki tovább a dolgára. Az univerzális köszönés itt a "Hé!" :D Mindegy, hogy ki az, a hé, az jó lesz, legyen az egy 90 éves néni vagy egy kisgyerek, mondhatjuk nekik, hogy "Hé!" :) Bevallom, nehezen álltam rá, mert ugye a magyarban meg szoktuk gondolni, hogy kinek hogy köszönünk, de végülis így egyszerűbb.
Hé, kedves olvasóim! :D

6. Nyáron is csizma!
A legelső dolog, ami szemet szúrt az a csizma volt. JÚLIUSBAN! Ok, sokat esik az eső, de a csizma nyáron kicsit túlzás, mégha fehér is... :D Vicces egyébként, mert télen meg képesek rövidujjúban biciklizni, de akkor minek nyárra a csizma? Örök rejtély marad! :) 

7. Zárvatartás.
Nyitvatartás helyett inkább zárvatartásnak nevezném azt, ami itt van :D Az élelmiszerbolt sem nyit ki 8 előtt, 5-kor minden bezár, amikor ideköltöztem, akkor pedig vasárnap semmi nem volt nyitva. Mára kicsit megváltozott ez, elég sok a koopzondag (amikor vasárnap is kinyitnak a boltok, főleg ünnepek előtt, hogy tudjon a nép vásárolni). Magyarországon még este 9-kor is tudok a plázában ruhát venni, itt ilyen nincs.



8. Édesem!
Azt már írtam, hogy mindenre kristálycukrot tesznek, ha lehet, de olyan dolgok is édesek, amik pl. egy magyarnak meglepő lehet. Édes a popcorn, mert mi más is lenne? Édes a "savanyúság", az uborkabefőtt, MINDEN! Lánotok kellett volna, ahogy kiült a csalódottság az arcomra, amikor beleharaptam az uborkába és mézédes volt... :D 

9. Híd mindenhol.
A holland városokban sok a kanális, ezeken pedig rengeteg kicsi híd található. Nem is lenne baj ezzel, ha az emberek nem használnák előszeretettel a hajókat a városban... Minden híd ilyenkor szépen, egyesével felemelkedik, megvárják a hajót vagy hajókat, amíg szépen lassan továbbhaladnak. Addig az egész város áll. Forgalmi dugó? Nem számít! Magyarként engem idegesít, mi mindig sietünk valahova, nem? :) A hollandok szerintem élvezik, mert így van mire fogni, hogy miért késtek el munkából és suliból :)



10. Te nő vagy. És?
Én úúúúgy tudtam értékelni, ha otthon valaki kinyitotta nekem az ajtót, előre engedett, szeretem az udvarias pasikat. Itt ilyen nincs! A holland nők kivívták maguknak az egyenlőséget, így a pasiktól nem jár nekik egyedi bánásmód, kihalt belőlük az udvariasság. A kedvesség nem, nem arról van szó, de nem fog senki előre engedni vagy megtartani az ajtót. Természetesen a nőnap is ismeretlen fogalom errefelé :D


52 comments:

  1. Micsoda hülye szabályaik vannak! :D Szeretem az ilyen posztokat. :) A zárvatartás most már sajnos nálunk is fenyeget, bár én még reménykedek. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen, olvastam róla... Orbán nem tétlenkedik, mindig címlapra akar kerülni így vagy úgy...

      Delete
  2. A németeknél is így van a számolás, szerintem innen ered. 32- zweiunddreissig :) Ez a neves dolog nem semmi:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen, sajnos sok dolgot átvettek a hollandok a németektől. Néha meglepődöm, hogy értek német szöveget, pedig csak egy évig tanultam, akkor 10 éves voltam, semmire nem emlékszem egy hülye mondatot kivéve: Morgen komt der Nikolaus vagy mi :DDDD

      Delete
  3. Tényleg megint érdekes dolgokat szedtél össze... Húúú.. ettől a hidas dologtól én tuti hülyét kapnék, nekem nulla türelmem van, már egy 2 perces dugó miatt is síkideg tudok lenni. :)

    Mivel én Angliában élek itt is akad egy-két ezekhez hasonló dolog, pl. az udvariasság itt is ismeretlen fogalom. Főleg most, hogy kismama vagyok nagyon furcsállom, hogy itt nincs az a kedves előzékenység mint Magyarországon. Itt senkit nem zavar ha pl. nagy pocakkal állok a buszon, nem engednek előre a hosszú sorban stb. Nyáron amikor otthon voltam a szüleimnél szinte furcsa volt az otthoni figyelmesség. :)

    A nevekkel kapcsoltban Angliában azt vettem észre, hogy itt nagyon sokan a becenevüket használják hivatalosan is. Pl. egyik kolléganőm Jennifer, de minden hivatalos munkaügyi papírján Jen áll, ugyanígy a Matthew csak szimplán Matt, a Christofer Chris... Nekem ez kicsit furcsa, olyan mintha pl. otthon a Brigitta csak Brigi lenne és az lenne kifüggesztve az irodaajtóra hogy pl. Nagy Brigi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ezek az angolok is érdekesek, az biztos! :) Még az ázsiaiakról tudom, hogy választaniuk kell maguknak egy angolos nevet még az iskolában, de mondjuk ezt megértem.
      A kisregény pedig jöhet mindig, nagyon érdekes dolgokat írsz! :)

      Delete
    2. Olvastam már angol bloggertől, hogy kérni kell, akkor ugranak 10-en, de maguktól inkább nem találgatják, hogy az illető kismama-e vagy sem.

      Delete
  4. Én nem biztos hogy birom a hollandokat :P
    De nagyon jó ez a cikksorozat! Ha van még ilyen...csak bátran :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha :D Akkor itt az ideje, hogy a pozitív dolgokról is írjak most már! :D

      Delete
  5. Nagyon tetszenek ezek a bejegyzések, lehet rajtuk nagyokat nézni.:)
    Ez a kitalált név nagyon érdekes, főleg, hogy szinte elvárt, hogy "saját" neved legyen.
    Ezt nem szeretem a nagyon emancipált országokban. Az egyenjogúság azért nem kéne, hogy eltörölje az alkatból adódó különbségek figyelembe vételét. Attól még, mert már elfogadják, hogy a nők csak azért mert gyengébbek, nem hülyébbek és nem alsóbbrendűek, nem jelenti, hogy nem okoz terhet egy gyerek kihordása. Elfelejtik a tartalmát az udvariasságnak. Nem azért "illik" átadni a helyet egy állapotos nőnek, mert csak, hanem mert tekintettel van rá az ember, hogy fáradékonyabb, plusz súlyt cipel, és esetleg nehezebb kapaszkodnia, illetve ha elesne, az a gyerek életét is veszélyezteti. Ugyanez egy idősember esetében is, nem csak a tisztelet adatja át a helyet, hanem az is, hogy tudom, hogy neki már nehezebb állni, kapaszkodni, és ha elesik, nem biztos, hogy egyben fel tud kelni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Szerencsére már szinte soha nem járok busszal (biciklizem mindenhova, mint a hollandok :D ), de egyébként teljesen igazad van, néha egyszerűen oda kell figyelni a másikra, mégha idegen is.

      Delete
  6. sok dolog hasonló a németekhez, szerintem onnan vehették át. :) pl számolás, vasárnapi meg úgy mindenkori zárva tartás (vasárnap volt egy buli, hát a fél várost bejártuk sörért. :D de ugyanez volt esténként is).

    az előreengedés és egyéb dolgok tényleg nem működnek a nyugati országokban, hiszen "egyenjogúság" van. én is mindig meglepődtem, hogy az ajtóknál majd fellöktek, sőt, olyan sem létezett, hogy megfogod valakinek az ajtót, aki utánad jön. ami nagyon vicces volt, hogy a nőkkel is mindig kezet fognak üdvözlés gyanánt (és már a gyerekek is az oviban!). ezt sem tudtam megszokni.. :D
    a kinti egyetemen az ázsiai hallgatóknak volt fedőnevük mindig, sok órán is úgy rögzítették őket :) :D

    a naptáras dolog nagyon jó, jöhet még ilyen bejegyzés bőven :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaj a kézfogást annyira nem szeretem... Itt is az van, de nekem meg mindig jéghideg a kezem és akkor meg persze meg kell jegyezniük, hogy "jó hideg a kezed".... Jó, mit csináljak vele, így raktak össze a szüleim.... :D
      A németeket "nem szeretik", nagyon kevés viccük van, de az mind a németekről szól, viszont szeretik utánozni őket, de nem is csoda, szerintem a németek mindig jól értenek a dolgukhoz, akármiről is legyen szó.

      Delete
    2. jajj, az osztrákok is imádnak kezet fogni, csak azért fogok velük kezet, hogy meg ne sértsem őket

      Delete
  7. Nem semmik ezek! :) Az előzőt is szerettem olvasni, jöhetnek még ilyen érdekességek! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszett :)

      Delete
  8. Hoi :)

    Nagyon szeretem ezt a sorozatod, meg amikor az életről írsz Hollandiában :) Nemrég kezdtem néderlandisztika szakon tanulni és ennél a neves dolognál én is nagyot néztem, amikor meséltek róla, főleg, hogy ezt a ,,hívónevet" hivatalosan használják, nagyon fura xD Bár vannak még furcsaságaik, az biztos :) A születésnapi naptáron jót mosolyogtam, nem is ők lennének, ha nem ezt csinálnák, majd felhozom valamelyik tanáromnak a jövőben, mert ilyenről még nem meséltek :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi! Hoe gaat het? :) Wow, szuper, hogy ilyesmit tanulsz, nagyon érdekes lehet! :) Igen, a roepnaam esete nagyon furcsa. Ha lesz gyerekem, nem fogok ilyet tenni vele, az biztos :D Örülök, hogy tudtam olyat mondani, amit még nem hallottál a suliban :)

      Delete
  9. Hiába az ő ereikben még narancs királyi vér folyik, és az ilyen "rögzült szabályokat" még használni kell, sőt muszáj, hogy ki ne kopjon a gyakorlatból. :D
    Az hagyján, hogy nálunk előre engedik a hölgyeket, csak romoljon el itthon bármi is, ki ne találd, hogy értesz bármihez is, mert megrovó pillantások sorozatában lesz részed, és valaki muszáj, hogy egy szerelő alapból hülyének nézzen, különben nem bizonyított a férfi mivolta sem, ami abban gyökerezik hogy: "Nyugi! Én értek hozzá!"
    Úgyhogy jobb ha ilyenkor befogjuk a szánkat és némileg elfetrengünk a kisebbségi érzésünkben.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen, nagyon szeretik a szabályokat, minden szabályt szabály ír felül :DDD A változást sem csípik szerintem, nem hiába eszik ugyanazt a pár ételt egész életükben...

      Hahaha, ez tetszett, de teljesen igaz a dolog! :) Az én barátom mondjuk pont az a mindent megszerelek fajta (az apjára hasonlít ebben), de ez nem jellemző pl. a többiekre, akiket ismerek.

      Delete
  10. Hé Jessica, köszönjük ezt a szórakoztató bejegyzést! :D Érdekes, hogy mik vannak, de nagyon vicces :D:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :DDDD Jessica örül, hogy tetszett a poszt!!! :)))

      Delete
  11. Ez ismét nagyon jó volt Jessica! :D Édes savanyú ubi? :O Háááááát öööööööö. Ez a számos dolog is nagyon fura. :/

    ReplyDelete
  12. Viki(Jessica), gondolkozz meg, biztos ossze tudsz hozni meg egy tizes listat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hú, remélem eszembe jut még ilyesmi, de vannak más ötleteim is, hátha azok is érdekesek lesznek.

      Üdv,
      Jessica :D

      Delete
  13. Hé, Jessica! :D röhögök nagyon... :D

    ReplyDelete
  14. Hé! Érdekes egy nép, és micsoda szabályok :O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rossz helyre jöttem, mert én meg utálom a szabályokat :D

      Delete
  15. köszönjük Jessica:D ez nagyon jó volt megint:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm, örülök, hogy tetszett :)))

      Delete
  16. Háháhá, ez nagyon jó volt, majd még írj ilyet! :-D Engem érdekelnek az élménybeszámolóid! :-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedves vagy, köszönöm! :) Még lesz akkor ilyen :)

      Delete
  17. Nagyon tetszenek a holland listáid! Jelenleg egy nemzetközi osztályban tanulok, 7 holland osztálytársam van és egyszerűen hihetetlenek a szokásaik:D (számomra...) Mindenkinek van 3 keresztneve és persze egy negyedik, saját verziót használnak ... Mégis az viszi a prímet, hogy egyszerűen mindent a csokis tortadíszítő cukorkával esznek... például szendvicset reggelire :D Kíváncsi lennék a következő 10 dologra is! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ó, az a csokis dolog, ne is mondd... Egyébként hagyomány is van hozzá: ha valahol gyerek születik, akkor ezt kell enni minden látogatónak (meg persze a szülőknek is minden alkalommal). Ha kislány, akkor a rózsaszín cukorkát, ha kisfiú, akkor a kéket. El sem tudom képzelni, hány kiló cukrot esznek meg a szülők ilyenkor :DDDDD

      Delete
  18. Ez a legjobb cikked idáig, pedig szeretem a koreai termékes cikkeket is. :-)
    1 süti az nem süti... O-O .

    ReplyDelete
  19. Ez nagyon jó volt. Az első rész is tetszett. Remélem, lesz folytatása :)

    ReplyDelete
  20. Nagyon tetszik, lesz még életmód poszt, remélem :)
    A számolás így belegondolva tényleg furcsa, bár az osztrák határ mellett lakva már fel sem tűnt. A sütis is érdekes, de miért is ennének többet, amikor egész nap cukrot esznek?
    Fotózol majd egyszer narancsszínű redőnyös házat? Még sosem láttam olyat, az előző részben volt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, igazad van a sütivel kapcsolatban! :D
      Ha a városban járok, akkor készítek majd pár fotót. Ötletet adtál egy képes bejegyzéshez, köszi! :)

      Delete
  21. Vagy más érdekes full narancssárga dolgot :)

    ReplyDelete
  22. Érdekesek ezek a hollandok, az már biztos :D

    ReplyDelete
  23. A franciák még érdekesebben számolnak. Ahhoz képest még ez a rendszer is logikusnak tűnik nekem. :D
    De ez a neves dolog tetszik, legalább még változtathatnak is rajta, ha nem tetszik, amit anyuci kitalált hívónévként? Bár kicsit a kutyákra hajaz a dolog, ott szokott más szerepelni a törzskönyvben. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nem tudok franciául, de hallottam hírét, hogy vannak furcsaságok abban a nyelvben is bőven :D
      Az a bajom a neves dologgal, hogy a szülők adnak a gyereknek egy hivatalos nevet, amit ők maguk nem használnak majd, hanem teljesen más néven szólítják majd őket. Ennek mi az értelme??? :D A kutyás hasonlat hahahahaha :D

      Delete
  24. egyszer volt egy holland vendégoktató az egyetemen, és osztogatott nekünk ilyen pici kis csokitojást. na ezt mostmár kezdem egy kicsit más színben látni...

    ReplyDelete
  25. A franciában a 60 és a 80 az érdekes (3*20 és 4*20, a 97 pl 4*20 + 17) vicces
    Az amerikai angolban a számokat 100-asnál elválasztják, az 1450 pl. fourteen hundred and fifty, nem one thousand four hundred and fifty.
    Szeretem az ilyen extra érdekességes cikkeket, köszi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azta.... Franciát nem fogok tanulni, az már biztos, az agyamat eldobnám :D
      Igen, először nekem is furcsa volt, ahogy az amerikaiak mondják a számokat, de az végülis megszokható. Meg szerintem a hollandok is így szokták, ha nagyobb számokról van szó (a barátom legalábbis szokta így mondani, csak most nem rémlik, hogy olyankor angolul magy hollandul beszél hozzám, szóval erre mérget azért nem vennék :D ).

      Delete