OhMyBrush.com

Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!
Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!

Friday, October 10, 2014

10 Dolog, Amit Nem Értek A Hollandokkal Kapcsolatban

Több éve élek Hollandiában, de még mindig vannak olyan dolgok, amiket furcsának találok. Rengeteg példám van, de azokat írtam most össze, amiket kb. naponta tapasztalok. 






A szokások azért érdekesek, mert addig észre sem vesszük őket, amíg valami más nem zökkent ki minket a megszokott dolgainkból. Ha ezt a listát egy holland elé tenném, valószínűleg nem értené, hogy nekem ezek mitől furcsák, ő viszont biztos megdöbbenne azon, hogy citromlevet öntünk a teánkba, ketten nem biciklizhetnek egymás mellett, vagy sült disznóvért eszünk, és csúnyán nézünk rá, ha evés közben, teli szájjal beszél. :)

10 dolog, amit nem értek a hollandokkal kapcsolatban


1. Nekem miért gratulálnak?
Életemben először voltam Hollandiában, anyósom születésnapjára gyűlt össze vagy 50 ember, ekkor szembesültem a ténnyel: ha valamelyik családtagodnak születésnapja van, akkor neked is jár a puszi, kézfogás és a gratuláció. A mai napig furcsa, hogy engem is felköszöntenek, ha anyósom, sógorom, bárkim születésnapos, de az is meglepő, hogy a "gratulálok" "boldog születésnapot" is jelent. Mintha azt mondanák: "Gratulálok, hogy még egy évet kihúztál a férjed mellett!" :D 

2. A narancssárga oly' divatos!
Nemzeti szín az uralkodó miatt a narancssárga, de biztos vagyok benne, hogy szerintük ez egy nagyon divatos szín évtől és évszaktól függetlenül. Bizony sokan vannak, akik akár tetőtől talpig rikitó narancssárgába öltöznek egy szép, esős hétfő reggel, majd felhúzzák a narancssárga redőnyt és elindulnak dolgozi a narancssárga biciklijükön. :) 

3. Még több cukrot!
Imádom a süteményeket (főleg, ha házi), nem az édességekkel van a bajom, de szerintem a hollandok ereiben folyékony cukor folyik. Reggelire cukorkát tesznek a kenyérre, napközben gumicukros zacskóval járkálnak, bicikliznek, a moziban a popcorn nem akkora szám, mint a 40-50 féle cukorkafelhozatal, amiből film előtt és közben is (beiktatnak 15 perces szünetet) feltankolnak. Szinte minden boltban (cipőbolt, barkácsáruház, bármi) árulnak cukorkát, amit magunknak kell kikanalazni /kilapátolni egy nagy pohárba vagy zacskóba.

Dezodorhoz járt ajándékba fél kiló...

4. He?
Minden szó vagy mondat végére oda bírják tenni azt, hogy "he". Visszakérdezés, de választ nem vár rá senki, s persze akkor is a legjobb választás, ha udvariasan meg szeretnéd kérni a másikat, hogy ismételje el, amit mondott. Csak egyszerűen: "He?" :D Példák: Szép, he? Gyerünk, he! Jössz, he? Jó az idő, he? Hogy vagy, he? Bárhol, bármikor megállja a helyét! :D

5. Mit mondtál?
Ha a szomszéd az asszony fülébe súg valamit, azt én a szobánkban is hallom. A hollandok valamiért nagyothalló nemzet, csak úgy tudnak beszélgetni, ha közben kiabálnak. Ha ötnél több van egy helyiségben, akkor a fejem is megfájdul, mert persze nem szokás megvárni, míg a másik befejezi a mondanivalóját, csak elkiabálnak egymás mellett. Sokáig azt hittem, hogy veszekednek az emberek, hiszen nem beszéltem még a nyelvet, elég rosszul is éreztem magam, aztán később leesett, hogy ők csak egyszerűen beszélgetnek. Nekem, mint a halkbeszédűek főpéldányaként ez az ország rossz választás volt :D

6. Milyen jobb kéz?
A holland utcák nagyon keskenyek, rengeteg van belőlük, mindegyik egyenrangú, tehát a jobbkézszabály lép(ne) életbe. Viszont a biciklisek, autósok nem szokták a jobb kezüket találni, így olyan szép esetek részese voltam már, hogy ez nevetséges. A probléma: még nekik áll feljebb. Csupán egész életükben ezeket az utcákat járják, nem is csoda, hogy nem tudják, hogy kell rajtuk közlekedni? :D



7. Party!
Mindent meg kell ünnepelni! Ahogy mondom. Nincs olyan, amit a hollandok ne akarnának megünnepelni. Mindegy, hogy 5 vagy 105 éves, akkor is kell a buli, ami annyit takar, hogy hangos, rettentő holland zene mellett (néha egy kis David Hasselhoff "Du"is akár - komolyan!) ordibálnak. Egy héten többször is a falat kaparom a hajnali bömbölő zene miatt.

8. Melyik házban is lakunk?
Szigorú szabályok vonatkoznak a házépítésre, felújításra az utcakép fenntartása miatt, ezért mindegyik ház kb. ugyanúgy néz ki. Falusi gyerekként Pesten soha nem tévedtem el, egy holland falucskában bezzeg nem találok haza! Hányszor mentem be majdnem a szomszédhoz vagy nem tudtam, hol kell az utcánkba eljutni... Egy év minimum kellett, hogy hozzászokjon az agyam, most már jobban megy a tájékozódás. :)



9. Milyen nap van? Sültkrumpli!
Volt részem egy ideig (túl sokáig) holland kosztban, a holland "ételek" megérnek egy külön misét, de ami a legfurcsább volt, hogy kb. mindig ugyanazt eszik. Bizonyos ételek naphoz kötöttek, pl. általában péntek a frietjesdag, tehát sültkrumpli van majonézzel - a hét más napjain is, de ilyenkor mindenképp. Csütörtökön az előző napokról megmaradt ételek kerülnek az asztalra. Nálam ilyen nem fordulhat elő, azt eszem, amihez kedvem van, ami épp van itthon, a többnapos ételt sem tartom jónak, pl. a vasárnapi maradékot miért tolnám át csütörtökre, ha hétfőn is megehetném, akkor még frissebb.

Belgiumban készítettem a képet, de a lényegen nem változtat :p

10. A törpék is megirigyelnék!
Mivel postáskodom is, ezért megosztom a személyes "kedvencemet". Postaláda általában nincs, a házhoz kell menni, és az ajtón vagy házfalon lévő nyílásba lehet a levelet bedobni. Viszont az ajtóhoz el is kell valahogy jutni. Magas, "magyar" kerítés, csak hátul van, elöl általában nincs, de ha van, akkor azt a törpék készítették, mert kb. térdig ér. Ebben az országban, ahol a nők is a 2 métert súrolják, az ilyen kerítés és kapu nagyon hasznos ám... Nekem nincs időm ilyesmire és nem akarok lehajolni, hogy kinyissam a kaput, így csak átlépem, de biztos vicces látvány lehetek, ahogy levéllel, csomaggal megpakolva gátfutást rendezek más háza előtt (a hollandok általában az első ajtót maguk nem használják, hátul járnak, így őket a mini kerítés persze nem zavarja).


Ha alkalmatok volt már más ország szokásait kiismerni, írjátok meg, kíváncsi vagyok! :)

50 comments:

  1. Nekem lenne olyan, hogy "100 dolog, amit nem értek az angolokkal kapcsolatban"... :D

    De tényleg, én négy éve élek Angliában és még mindig van egy csomó dolog amin kiakadok... Szerintem sok dolgot soha sem tudnék megszokni itt, hogyha életem végéig itt maradnék akkor sem. Néhány hasonló amiket Te is felsoroltál, nekem a bátyám Belgiumban élt évekig ott is tapasztaltam ezeket, pl. a hangoskodás, udvariatlanság, állandó buli (főleg pénteken itt mindenki a pub-ban ül vagy a diszkóban van.) Idegesít, hogy nem öltöztetik fel a gyerekeket, 10 fokban is rövid ujjúban és szandálban ülnek a babák a babakocsiban, holott a szülőkön már ott a nagykabát... Utálom, hogy vékonyak a falak és az emberek nincsenek tekintettel egymásra, bőgetik a zenét és sok "hálószobai dolog" is áthallatszik aminek nem kéne... :P Nem szeretem, hogy mindenki képmutató, mindenki csak mosolyog a másikra és sunnyog, sosem mondják a szemedbe ah valami bajuk van. Szerintem Magyarországon sokkal egyenesebbek az emberek, itt meg én vagyok a köcsög hogyha netán okkal kritizálok valamit vagy valakit... Én sokmindent nem szeretek itt, főleg életmód jellegű dolgokat. Nyilván mi otthon más neveltetést kaptunk amit soha lehet kiirtani belőlünk... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszi, hogy leírtad, érdekes volt olvasni! Sok dolog egyezik, pl. a hollandok is imádnak rövidnadrágban és pólóban járni olyan időben, amikor én a nagykabátot veszem fel, de ők melegebbek is, mint mi, Nem sok hollandot fogdostam meg, nem azért mondom :D csak nekik tényleg magasabb hőmérsékleten működik a testük, plusz a fűtést kb. soha nem kapcsolják be, hozzászoktak a hidegebbhez.
      Ó és itt sem mondanak rosszat a szemedbe, a problémákat nem megoldják, hanem megvárják, hogy elmúljanak. Nekem amúgy nincs ezzel bajom, szeretem a békét, nyugalmat :D

      Delete
  2. Nagyon tetszett az írás :) Azért házszámok vannak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm! :) Igen, számok vannak szerencsére! :D

      Delete
  3. Annyira jót nevettem ezen a cikken! :D:D Nagyon érdekes és szellemes lett. Szívesen olvasnék még hasonló érdekességeket :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszett! Tervezek még hasonlót! :)

      Delete
  4. Hát ezt iszonyatos élmény volt olvasni, végigvigyorogtam az egészet, főleg a gumicukros részt...hihetetlen :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D Köszönöm szépen, örülök, hogy megmosolyogtattalak egy kicsit! :)

      Delete
  5. Nagyon tetszett!! :) Legyen még :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm! :) Tervben van még pár "holland" poszt :)

      Delete
  6. Nagyon jó cikk. :) Én nem rég jártam Amsterdamban. Nekem az volt nagyon furcsa, hogy az üzletek nagyon korán zárnak. Emellett bennem egy nagy kérdés merült fel: Hogy tudnak egyáltalán életben maradni ilyen közlekedés mellett? Én nap végére elszédültem, mert kb. minden lépésnél körül kellett néznem. Arra a következtetésre jutottam, hogy náluk a fő Kresz szabály, azé az elsőbbség aki az erősebb. Volt olyan utca ahol jött minden: villamos, biciklis, robogós, járda sehol, mindenki ott ment az arra amerre akart.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ó, igen, ezt én is nagyon utáltam, amikor ideköltöztem: minden későn nyit (élelmiszerbolt reggel 6-kor, mint M.o.-on, kizárt dolog, hogy nyitva lenne), vasárnap meg nem nyitott ki semmi! Azóta változott ez, már kb. minden vasárnap nyitva vannak a városban a boltok, legalább ennyi...
      Igen, a szabályok nem számítanak a közlekedésben, mindenki megy vakon, nem számít sem a saját, sem mások élete. Sokszor biciklizem át környező településekre, olyankor mindig történik valami, ami felhúz idegileg, mert mindig ki akarnak nyírni, pedig én aztán nem vagyok egy szélhámos biciklis :D

      Delete
  7. nagyon jó kis poszt lett:D a "he"-s résznél hangosan nevettem:D:D:D

    ReplyDelete
  8. Nagyon tetszett! Tök jó volt egy kicsit jobban belelátni az ottani emberek szokásaiba...Én is laknék egyszer valahol külföldön hosszabb ideig.. . Nem tudom haza szeretnék-e jönni...Eszter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönöm! :) Külföldön élni azért jó, mert jobban megismeri az ember önmagát, a hazáját (amit addig észre sem vettél, azt becsülni kezded), meg persze remek tapasztalatszerzési lehetőség, de a honvágy előbb-utóbb megjelenik, nehéz leküzdeni.

      Delete
  9. Nagyon tetszett, jókat nevettem :)

    ReplyDelete
  10. Hát ez nagyon tetszett, szórakoztató bejegyzés volt :)

    ReplyDelete
  11. hát ezen jót nevettem :D Én éppem Oroszországban élem napjaimat, lassan én is írhatok egy listát róluk :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hú, az is nagyon izgalmas lehet! Nem sokat tudok az orosz mentalitásról, érdekelne a listád! :D

      Delete
  12. Milyen érdekes és jó volt ezt olvasni :D

    ReplyDelete
  13. Nagyon jo, szeretek mas kulturakrol olvasni nem ott szuletett emberkektol (legjobb forras) :)
    En is kulfoldon vagyok sok eve (ki tudjam eddig, jobol is megart a..... :), itt es ott, es valoban nekem is sok a furcsa dolog, amit ahogyan Te is mondtal, ok nem ertenek... Udv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Igen, csak akkor tűnnek fel ezek a dolgok, ha nem ott született az ember. :) Szuper lehet több országban is élni egy ideig, szerintem nagyon sokat lehet tanulni úgy (tapasztalat, élmények), én legalábbis szívesen élnék akár máshol is egy kicsit, miért ne alapon :D

      Delete
    2. Igen :) es minden ujbol (ami nem mindig jo, lehet kellemetlen is, de MAS) szoval mindenbol tanulunk .. A legjobb lecke/iskola :D

      Delete
  14. Az első pontról az jutott eszembe..., "csak nehogy anyád megsértődjön"... :D Bár a középkorban a nagy cukorzabálás közepette is kialakulhatott ez a negédes szokás. :D
    ...a következő jobbkezes balesetnél ordítozva...AZT HALLOTTAM, HOGY A HOLLANDOK NAGYOT HALLANAK A JOBB OLDALUKRA!!... :D
    Én magunkról mesélnék nekik, hogy micsoda pörköltöket tudunk csinálni, és úgy, hogy az egész lakótelep érzi, mivel a szellőzőbe engedjük a szagelszívót. Már nem kell légfrissítőt használnom, van két naponta eau de pörkölt...
    Ha kedvesen megkérdezel valamit...bármit az esztékában egy betegtől, akkor azt válaszolja morcosan, hogy ő volt itt előbb... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. A legjobb lemaradt... Győzisen: -Há dik mánn, mit kérdel ennyit hogy He?!

      Delete
    2. Hahahahaha hát ez nagyon jó volt, köszönöm, még felnevettem itt magamban :D

      Delete
  15. Milyen érdekesek ezek a dolgok, nagyon tetszett :D

    ReplyDelete
  16. Szeretem olvasni az ilyen érdekességeket más kultúrákról, ez most különösen tetszett, vicces volt :))) Még gimiben volt cserediák program hollandokkal, télen jöttek és le voltunk tőlük sokkolva. Az összes lány reggel hajat mosott, de meg nem szárította, tehát mínusz fokokban vizes hajjal mentek iskolába. Egyik osztálytársam, aki vendégül látott egy cserediákot, hiába könyörgött a lánynak, hogy fürödjön meg, nem volt hajlandó, így egy hétig büdösködött :D De ez általános volt a többieknél is... Bár én nem vettem részt a programban, mesélték, hogy kint chipset kaptak reggelire, gumicukorral és mogyorós kolbásszal. Mondjuk, ők meg nálunk lestek a pörköltre meg a dödöllére :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ó, igen, a cserediák program itt tényleg nagyon népszerű. Lányokat nem nagyon ismerek, a barátom családjában szinte csak pasik vannak, szóval vizes hajú leányzókat még nem nagyon láttam, de teljesen el tudom képzelni róluk, viszont a pasik a hajzseléhez jobban ragaszkodnak, mint a vízhez :D
      A reggelin sem lepődök meg, tényleg szörnyű dolgokat adnak a gyerekeknek, meg mindenen vastagon áll a kristálycukor (kenyér, péksütemény, bármi... Fúj.
      A pörkölt nálam sem nyerő ugyan :D Ó a magyar gulyást viszont nagyra tartják, minden étteremben van, de semmi köze nincs a mi gulyásunkhoz :D Ráadásul a mélyfagyasztott kedvenceik között van egy érdekesség, a "gulyáskrokett", de ki tudja mi van benne... :D

      Delete
  17. Egy élmény volt olvasni ezt a bejegyzést, annyit mosolyogtam rajta, mert vizuális típus vagyok, szinte minden jelenetet magam elé képzeltem :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Örülök, hogy tetszett! :) Akartam több képet is a posztba tenni, de az új laptopon nincsenek fent a régi képeim, máshonnan meg nem akarok leszedni fotókat, de örülök, hogy a szöveg alapján is el lehetett akkor képzelni a dolgokat :D

      Delete
  18. Szuper jó volt ezt olvasni! Még, még, még, még! :D A holland ételekről is szívesen olvasnék, de úgy érzem a majonézes krumplival péntekenként ki tudnék békülni! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D Rendben, akkor próbálok majd valamit az ételekkel kapcsolatban összeállítani :)

      Delete
  19. Imadtam :) Johet meg! Engem a mindennapok is erdekelnek. Irtad,h nem nyitnak koran a boltok. Mikor nyitnak? Konnyu munkat talalni? Iskolak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszi a tippeket, összehozok majd valamit a mindennapokkal kapcsolatban, legalábbis remélem! :)

      Delete
  20. nagyon jó volt olvasni ezt a posztot - imádnék kint lenni hollandiában. sajnos idén nem jelentkezhettem erasmusra, de annyira magaménak érzem ezt az egészet :)
    (roni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ó igen, sok erasmusos diák él itt is, népszerű hely, meg is értem, mert ha csak pár hónapra jön ki az ember, akkor az fantasztikus élmény. Remélem jövőre összejön majd neked! :)

      Delete
  21. Erdélyben gyakori a he használata, csak hé-ként. :)) És az emberek itt is hangosan beszélnek. Én is erdélyi vagyok, viszont engem zavar. Nem vagyok egy hangosan beszélős típus és a tájszólásokon is jókat nevetek, pl: hé, mia, hallodeteee, stb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persze, tájszólás ez is, csak szerintem itt egy kicsit túlzásba esnek a használatát illetően, vicces folyton ezt hallani minden mondat végén :D

      Delete
  22. óóóó, én is akarok szünetet a moziban!!! :D megfogtam a poszt lényegét. ;) jó volt olvasni, köszi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D Képzelheted az arcomat, amikor először voltam itt moziban és a film közepén egyszer csak megszakadt a vetítés, felkapcsolták a villanyt és mindenki rohant kifele. Kicsit sem ijedtem meg, nem számítottam rá, aztán persze megmagyarázták :D

      Delete
  23. Nagyon tetszett ez a poszt. :) A cukros és a "he"-s rést a kedvencem. :D

    ReplyDelete