OhMyBrush.com

Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!
Find what you really need and understand the ingredients: product reviews with detailed text and pretty pictures, focusing on fair and acne prone skin.
Discover the best and newest budget proof Korean skin care and makeup products, learn more about the secret of Asian women! This is a whole new world!
The picturesque country of tulips, windmills and good cheese. Living in the Netherlands as a foreigner, getting to know the Dutch, a different culture and their way of life.
Welcome to the world of Ebay! Once you enter, you can never leave! Best finds, wishlists, tips and more: because we all love inexpensive and good stuff!

Monday, March 3, 2014

10 Kérdés A Külföldi Életről

Különleges poszt ez, mert elrugaszkodik a szokásos témámtól, illetve Orsival írtuk közösen ezt a bejegyzést, amiben a tapasztalatainkat osztottuk meg a külföldi élettel kapcsolatban.





Sziasztok!
Különleges poszt ez a mai több okból is. Orsit kértem fel, hogy segítsen ebben a posztban, a válaszait kékkel láthatjátok, ő Angliában él már lassan 4 éve a szintén magyar barátjával. Én pedig lassan 3 éve élek Hollandiában a holland barátommal, pirossal jeleztem a válaszaimat, így mind a két országba bepillantást nyerhettek egy kicsit. Mivel ketten vagyunk, ezért hosszú lesz a bejegyzés, vegyetek elő kávét, forró csokit, sütit nyugodtan! :)

Kellemes olvasást kívánunk! :)

Amennyiben van még kérdésetek, tegyétek fel nyugodtan!


10 Kérdés A Külföldi Életről




Miért ezt az országot választottad?
Orsi - Anglia: Kb. 14 éves korom óta éreztem, hogy Angliába kell mennem, azt hiszem a „furcsasága” vonzott. Emlékszem, csak úgy áhítoztam arról, hogy egy reggel felkelek Londonban, van egy tuti melóm amit imádok, és csak úgy jön a „londoni életérzés” mint a Hirtelen 30 című filmben (Csak Angliában)…. Természetesen a valóságban nem ez történt. 2007-ben lehetőségem volt egy hetet eltölteni különböző angol városokban, amit nagyon élveztem. Ezért 2008-ban ismét eljöttem, de akkor „csak” Londonban tartozkodtam egy hétig. Aztán telt múlt az idő, vágyakoztam, hogy egyszer majd kijövök. Elkezdtem az egyetemet otthon andragógia szakon és aztán egyszer csak a párom felhívott, hogy mi lenne ha kijönnénk Angliába. Egyszer ő már neki indult volna, de miattam visszamondta (épp akkor ismerkedtünk meg), ezért most nem tarthattam vissza őt sem, és magamat sem hiszen ez volt minden álmom. 2010 Április 1-jén meghoztuk a döntést, leültettem a szüleimet és elmondtam nekik, hogy Angliába költözök.... Nem volt egy egyszerű dolog, se nekem, sem a szüleimnek.

Viki - Hollandia: Soha nem jutott volna eszembe Hollandia, hiszen az angolszász (esetleg a mediterrán) országok érdekeltek mindig is, de az élet úgy döntött, hogy megviccel, így lett holland barátom. A távkapcsolat szép és jó, de nem lehet a végtelenségig húzni, ezért megvártuk, hogy befejezzem a tanfolyamot, majd összeköltöztünk. Próbának indult, de maradtam.

Hogyan készültél fel a kiköltözésre?
Orsi - Anglia: Hát nem igazán volt időm felkészülni. :) 2010 Április 1-jén meghoztuk a döntést és a párom felvette a kapcsolatot az unokatestvérével, aki már kint lakott. Többen mondhatják, jah így könnyű. Nem volt az, mert sajnos kiutazásomat követően 2 hónapra rá ő elköltözött és magunkra maradtunk. De nem ez a lényeg. A párom májusban kiutazott, én pedig követtem őt júliusban. Az egyezség a szülőkkel az volt, ha felvesznek egyetemre, vagy sikerül jó munkahelyet találnom, maradhatok. Felvettek az egyetemre :) Kiutazásom előtt javában a vizsgaidőszak csodás napjait éltem, miközben diákmelóztam, hogy minél több pénzt összeszedjek. Tehát nem volt időm nyelvet tanulni, vagy bármilyen más módon felkészülni az utazásra. Egy kézipoggyásszal és egy nagy bőrőnddel érkeztem az országba.

Viki - Hollandia: Mivel az EU-n belül költöztem, ezért nem kellett olyan sok papírt intézni, de mégis utána kellett járni pár dolognak (anyakönyvi kivonat, tb lemondása stb.), s persze közben próbáltam ráhangolódni a témára, minél több hasznos információt megtudni, hogy majd Hollandiában mit kell intéznem. Szerintem ezek olyan dolgok, amikkel mindenkinek nagyjából tisztában kell lennie, ha külföldre akar költözni.

Mi a véleményed az országról, emberekről?
Orsi - Anglia: Immáron 3 és fél éve itt élünk, itt, abban az országban amelyről mindig is álmodoztam. El kell , hogy mondjam, habár nem Londonba költöztünk, hanem egy vidéki nagy városba, nagyon szeretek itt élni.
Szeretem, hogy az emberek kedvesek és türelmesek egymással. Szeretem, hogy itt hagynak élni.

Viki - Hollandia: Eleinte leesett állal járkáltam itt, mindenre rácsodálkoztam, minden új és érdekes volt. A kezdeti varázs persze elmúlt pár hónapon belül, hirtelen utálatra váltott, minden és mindenki idegesített, manapság pedig szerintem már teljesen reálisan látom a dolgokat: mindennek van pozitív és negatív oldala. Hollandia egyszerre szabadelvű és konzervatív, amit "normálisnak" tartanak, azon NEM lehet változtatni. Szerintem a szokásaik rabjai, rám mindig furcsán néznek, ha nem hódolok be egy-egy ilyen dolognak. :p

Miért jó/rossz külföldön élni?
Orsi - Anglia: Jó, mert erre vágytam, hogy itt éljek, egy álmom vált valóra. Jó, hogy angolul beszélek mindennap legalább 8-4ig amire szintén mindig is vágytam. Jó az, hogy itt elismerik az embert ha ügyes, ha kreatív és nem nézik le, még akkor sem ha takarít. Ez otthon egy degradáló szakma, de itt, ezt is elismerik, hiszen ez egy nagyon nehéz, fizikai munka. Továbbá szeretem, hogy az emberek optimisták, kedvesek és mosolygósak. Habár sokat esik az eső, de itt az embereknek van pénze, hogy évente akár többször is elmenjenek nyaralni. Szeretem, hogy sokféle nemzetiség él együtt, nagyon sokat lehet tanulni más nemzetektől. Azért is jó, hogy ennyi kultúra vegyül, mert így ki lehet próbálni különböző ételeket indiait, japánt, kínait, pakisztánit, angolt, olaszt, franciát stbstb. Szeretem az itteni egyetemi rendszert: nem kell magolni, hanem inkább a gyakorlatias oktatást preferálják. 
Mi a rossz? Hogy nem látom a szüleimet, a bátyámat, rokonaimat, barátaimat és a kutyusomat. Hiányzik Budapest és a Balaton. Ennyi. 

Viki - Hollandia: Mindenkiben van szerintem egy kis kalandvágy, az újdonság varázsa is mámorító tud lenni, az újrakezdés lehetősége is ott van, meg lehet szabadulni a régi sérelmektől, de ugyanez lehet negatívum is: az otthon továbbra is Magyarország marad, az újdonságok már nem izgatnak annyira, hiányoznak a régi, megszokott dolgok, emberek, az újrakezdés nem egyszerű stb. Röviden: ugyanaz lehet jó és rossz egyszerre, csak épp a hangulatodtól függ. Külföldön élő magyar ismerőseim FB kiírásai is ezt támasztják alá: amit utált januárban, most imádja februárban :p

Sikerült beilleszkedni vagy idegennek érzed magad?
Orsi - Anglia: Szerintem sikerült. Azért, mert azt gondolom ha valaki kiköltözik egy másik országba, akkor el kell tudnia fogadnia az ottani szabályokat, szokásokat. Nem kell mindent átvennie, de el kell tudni fogadni. A befogadó ország nem kért senkit, hogy kijöjjön, mi jöttünk ki ide, tehát nekünk kell alkalmazkodni. 
Azt gondolom, az angolok elfogadják és elismerik azokat a külföldieket, akik tesznek érte. Én a legaljáról kezdtem, gyári munkásként, majd pincérként, aztán recepciósként dolgoztam, míg végül elértem a HR adminisztrátori munkáig. (Bárkinek szívesen elmesélem min mentem keresztül, hogy jutottam el idáig.) 
Hiába vagyok egy nyílt, barátkozós ember, angolokkal nem sikerült igazi jó barátságot kötni. Az angol kollégáimat kedvelem, de nem leszünk barátok. Egyszerűen azért mert más a neveletetésünk, másak vagyunk. Nem mondom azt, hogy mindenkinek így van, de nekem igen. Az itteni barátaim is külföldiek: egy magyar házaspáron kívül, egy bolgár szaktársnőm még egyetemről és egy portugál lány.

Viki - Hollandia: Mivel kiköltözéskor nem beszéltem hollandul, ezért elég elveszetnek éreztem magam, olyan alapvető dolgokat nem tudtam, hogy a boltban most akkor mit kell levenni a polcról (mindent csak hollandul vagy franciául írnak ki a termékekre). A nyelvi akadály leküzdése rengeteget számít, már nem tudnának eladni két tevéért, ahogy otthon szokták mondani :) Az sem mellékes, hogy én SENKIVEL nem tudtam magyarul beszélni, így még magányosabbnak érezheti magát az ember. Valószínűleg ugyanannyira érezném magam idegennek egy dunántúli magyar városban, mint itt, hiszen Szabolcsban nőttem fel, ott érezem magam otthon igazán, nincs ebben semmi furcsa szerintem.

A gyerekedet melyik országban szeretnéd majd felnevelni? Miért?
Orsi - Anglia: Hmm... A baba projekt még 7 évet várhat, de valószínüleg itt, Angliában szeretném felnevelni a gyermekeimet. Az egyik oka, hogy szeretek itt élni és nem is tervezem egy jó ideig, hogy itt hagyjam az országot. Plussz, több lehetősége van az embernek itt mint Magyarországon. De térjünk vissza erre a kérdésre 7 év múlva.

Viki - Hollandia: Hollandiában, mert itt az életre nevelnek az iskolák, ezért nőnek fel a gyerekek magabiztos felnőttekké, akik úgy érzik, bármit elérhetnek, megkapják hozzá a kellő segítséget is, ez azért rengeteget számít. Viszont kétnyelvű gyerekeket szeretnék, a magyar ráadásul a világ egyik legszebb nyelve (elfogult vagyok? Nem baj! :p), örömmel tanítom majd meg nekik minden mással együtt, amit fontosnak tartok, hogy ne mondjanak olyan hülyeségeket, mint az itteni főiskolás tanárok, hogy Magyarországon az orosz a hivatalos nyelv jelenleg... (igen, ilyen tanárom volt... :D )

Mi a helyzet a sztereotípiákkal?
Orsi - Anglia: Jó kérdés, nem tudom. Az angolok már hozzászoktak ahhoz, hogy rengeteg a bevándorló az országban. Sokan azt gondolják, hogy a magyarok lengyelek, hiszen ők csak a „halandzsa” nyelvet halják, amit ők lengyelként aposztrofálnak. Ilyenkor kedvesen és türelmesen elmagyarázom honnan jöttem és, hogy nem Kelet Európa, hanem Közép Európa.  Azt kifejezetten utálom, ha valaki meghallja, hogy Magyarországról való vagyok, akkor egyből: Are you hungry??? Komolyan? Ettől ki tudnak kergetni a világból. Ilyenkor általában szoktam szólni, hogy szerintem ez nem jó vicc.. :)

Viki - Hollandia: Itt nem tudnak sokat rólunk, csak annyit, hogy mi már nagyon Kelet-Európa vagyunk, oroszul beszélünk, s persze csak gulyást eszünk. Néha még ezt is megkérdezik, hogy hány óra eltérés van a két ország között :D Otthoniak pedig mindig megkérdezik, hogy ugye tényleg nincs függöny a holland ablakokon (van), ugye mindenki facipőben jár (senki), ugye mindenki gazdag és zsugori (a zsugorival egyetértek :D ), ugye mindenki egész évben nyaral (nem, de évente többször) stb. Sztereotípiák vannak és lesznek, amíg nem túl sértő, addig nem érdemes velük foglalkozni, meg nem kezdek történelemórát tartani nekik :)

Van-e tipped azoknak, akik most akarnak külföldön munkát vállalni/tanulni?
Orsi - Anglia: Nagyon sokan csak azt látják, Orsy Angliában él, van egy jó munkája, egy hosszútávú kapcsolata, független- ezalatt azt értem, hogy 20 éves korom óta külön lakom a szüleimtől,stb. De azt senki sem látja, hogy emögött mennyi áldozat és kemény munka van. Senki ne úgy képzelje el, hogy kijön Angliába, és egyből minden az ölébe hullik. Bárcsak így lenne, de ezért kőkeményen meg kell dolgozni. 
Három dolog mindenképpen kell: bátorság, magabiztos nyelvtudás és pénz. Enélkül semmiképpen ne költözzünk ki Angliába, nincs értelme, csak szenvedés lesz a vége. Sokan megkerestek már a blogomon keresztül, hogy átvágták őket, munkahelyi/lakhatási problémáik vannak a nyelvtudás hiánya miatt. Még egy tanács, azok akik hosszabb távra tervezik, azoknak érdemes egy itteni képzést is elvégezni, ez nagyban fogja segíteni az itteni karrierjüket és, hogy még jobban beilleszkedjenek. Én nagyon szeretem az itteni egyetemet, két szakot is kipróbáltam már (Vendéglátás menedzsment, és Humán Erőforrás Menedzsment/Üzleti Menedzsment), nekem nagyon tetszett. Nem csak az elméletre mennek rá, hanem az elméletet kell tudni használni a gyakorlatban. A beadandó esszék és beszámolók is ezt gyakoroltatják. Például csoportban választanunk kellett egy céget és annak a vállalati felelősségvállalását kellett elemezni egy videó prezentációban. Imádtam ezt a projektet, sokat kutattunk, készültünk rá, de megérte, nagyon jó lett :)

Viki - Hollandia: Rengeteg olyan ember ír fórumokra, akik csak fogták magukat, kijöttek Hollandiába, nincs hol aludniuk, nincs munka, nem tudnak hollandul stb. Ilyet ne csináljon senki, akárhova is megy, ez a legjobb tanács, amit adhatok. Ne fizessünk idegeneknek, akik munkával kecsegtetnek, ne hagyjuk átvágni magunkat stb. Próbáljuk megérteni az ország szabályait, ne ellenkezzünk, mert miattunk nem fogják megváltoztatni, de közben maradjunk önmagunk, ne színleljünk csak azért, hogy befogadjanak, tanuljuk meg a nyelvet, saját magunk miatt, így érezhetjük majd jobban, otthonosabban magunkat a nagy ismeretlenben. Ha pedig már ott vagyunk, akkor fedezzük fel az országot, örök élmény lesz! :)

Van esetleg valamilyen vicces/furcsa/számodra kellemes rövid történeted?
Orsi - Anglia: Hiába élünk itt már majd’ 4 éve, még mindig vannak (és lesznek is) vicces történetek nyelvtanulással kapcsolatban. Tudni kell, hogy Közép Angliában máshogyan beszélnek mint mondjuk Londonban, van Derbyshire-i akcentus. Ez szokott sok örömet okozni, amikor próbálok valamit elmagyarázni, ők nem értik a kifejezést, kijavítanak, de aztán sokszor már ők is inkább úgy mondják a szót helytelenül, ahogyan előtte én mondtam. :) Erre egy példa: arról beszéltünk a munkahelyemen, hogy a dokumentumokat be fogom tenni a fiókos szekrényembe (ott keressék később). A fiókos szekrény chest of drawer angolul, de röviden csak drawer. A kiejtést még én otthon úgy tanultam, hogy dro(w)er, de ezen a munkatársaim jó nagyot kacagtak... Közölték, hogy ezt drow-nak kell kiejteni ugyanúgy mint azt a szót, hogy rajzolni.... Erre én belementem, hogy ha a szó összetételt nézzük helytelen ahogyan ők mondják :D 6-1re veszítettem, de azóta is mindenki csak drawernek ejti és minden alkalommal nevetünk rajta egyet.
Mostanában mindennap tanítanak a kollégáim és a főnököm egy angol közmondást. Nagy az öröm az irodában amikor aztán ezeket a kifejezéseket a mindennapokban is előszeretettel használom. Easy peasy lemon squeeze.

Viki - Hollandia: Rengeteg dolgot írhatnék, ennek külön posztot szánnék, de mondok egy példát:  miért van az, hogy ha a barátom testvérének születésnapja van, akkor MINDENKI odajön és nekem is gratulál? Igen, gratulálni kell születésnap alkalmából, már ez is furcsa, de az egész családnak? Miért? "Gratulálok, hogy még egy évet kibírtál a sógoroddal!" vagy mi ez? :D Általában én a hollandokon szoktam nevetni, amikor a tájnyelv elhatalmaskodik rajtuk, ők meg azon, amikor én nem figyelek oda, és két nagyon hasonló szót felcserélek, olyankor szoktak ehhez hasonló érdekes mondatok születni: "Add ide a karácsonyfadíszt!" helyett: "Add ide a *****!" (férfi nemi szervre gondoljunk itt). Nem mindegy, hogy piek vagy pik, csak a két "i"-t nem egyszerű megkülönböztetni nekünk, magyaroknak) :( :D

Mik a terveid a jövőre nézve?
Orsi - Anglia: Hm... Általában előre szoktam tervezni, akár egy évre is, (ami vagy bejön vagy nem) de idén ez máshogy van. Jelenleg dolgozok teljes munkaidőben és passziváltattam az egyetemen egy évig, tehát jó lenne ismét visszaülni az iskolapadba szeptembertől és megszerezni a diplomát. Még van egy évem, de el kellene döntenem, hogy folytatom-e a HR-es vonalat a karrieremben, vagy pedig ismét követem az álmaimat, ami megint rizikós.

Viki - Hollandia: Jó lenne elvégezni valamilyen holland képzést előbb-utóbb, szeretnék saját céget alapítani a barátom mintája alapján (kit kb. minden második embernek saját cége van), tanítani is szeretnék, mert imádom a gyerekeket stb., szóval igen, tervek vannak, de ez nem országtól, hanem egyéntől függ, ha otthon lennék is hasonló álmokat dédelgetnék szerintem :)


Köszönjük, hogy elolvastad a bejegyzést! :)


17 comments:

  1. Érdekes volt ez a poszt, hiszen én is Angliában élek már 4 éve. Sok mindenben egyetértek Orsival, de én inkább az ország negatív oldalán látom. Én úgy érzem, hogy az angolok soha nem fognak befogadni (akármilyen jól beszélek angolul) és már tele van a hócipőjük a sok külföldivel. Ez most egyébként is kardinális probléma idekint... Egyáltalán nincsenek barátaim, az itteni magyarok irigyek mindenre. Az viszont igaz, hogy a karrier építése könnyebb mint Magyarországon, nem baj, hogyha pl. nincs diplomád az adott munkakörhöz, hogyha tehetséges vagy akkor segítik az előrelépést. Én nem szeretek itt élni, a férjem sem szeret. A fizetés nagyon jó, de a pénz tényleg nem minden. Én még 1-2 évet adok magunknak, aztán hazamegyünk. Nagyon hiányzik Magyarország! El sem tudnám képzelni, hogy itt maradjak életem végéig...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sajnálom, hogy nem érzitek magatokat olyan jól Angliában, de megértem, itt is vannak hasonló dolgok, kivéve a karrierépítés pozitív oldala :D

      Delete
  2. .en is 5 eve elek mar Angliaban, nagyon szeretek itt lenni. Ahogy Orsi is irta, "itt hagynak elni". A kornyezetemben pozitivak, kedvesek az emberek, tetszik, hogy minden multikulti, nem erzem magam kulfoldinek. Eleinte rendes munkahelyunk volt a parommal, most mar mindketten elertuk, hogy a hobbinkbol eljunk. Szerencsere itt mutyi nelkul mennek a dolgok :) Egyedul az idojaras lehetne jobb, de sok utazassal ki lehet birni, annyira nem veszes. Hianyzik a csalad, hazamenni megse tervezunk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Edit, a párod magyar?
      Mia

      Delete
    2. Én mindig is vágytam Angliába, de legalább megkaptam az angol időjárást... :D
      Köszi, hogy leírtad a tapasztalataidat :)

      Delete
  3. Szomorú, hogy még mindig egyenlőség jelet tesznek közénk és Oroszország közé. Két tapasztalatom is volt ezzel kapcsolatban. Ez egyik pár éve épp a Holland reptéren mikor jöttünk haza. A Maláy vámost kérdeztem, hogy hol kell beszállni a Budapesti járatra, mire közölte, hogy az Orosz járat nem innen indul...én meg közölte, hogy Budapest nem Oroszországban van hanem Magyarországon...erre megmotoztak. Jót nevettem rajta, mert nem is vettem az egész procedúrát komolyan.
    A másik meg pár hete a pinteresten volt, a blogomból kivett kép alá bekarmolja, hogy Russa...mondtam is neki, tegyen csak minket Közép-Európába , Magyarországra.. :D
    Jó volt ez a kis összefoglaló csajok! :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszönjük! :)
      A kedves vámos... Nagyon lemaradtak ezek a nyugatiak történelemből :D Az összes hollandnak ez a gyenge pontja, szerintem direkt nem tanítják, vagy én nem tudom... Furcsa.

      Delete
  4. Én még szívesen olvasnám tovább is ezt a kis összefoglalót :) Nagyon érdekes volt, köszönöm mindkettőtöknek! Sőt, én örülnék, ha beszállna ebbe pl. már Edit (Bar-BeautySaleBlog) is és Yndre is :)
    Mia

    ReplyDelete
  5. De örülök ennek a posztnak! Mi tervezzük a párommal, hogy kiköltözünk Angliába, neki ott él a családja már évek óta. Kicsit még félek ettől az egésztől, szeretném is meg nem is. De nagyon jókor jött ez az iromány tőletek lányok! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha a családja kint él, akkor nektek könnyebb lesz, sok tanáccsal is ellátnak majd titeket, szerintem érdemes megpróbálni, ha van rá lehetőség! :) Sok sikert kívánok nektek, ha végül kimentek! :)

      Delete
    2. Igen, ha valakihez ki tudtok jönni akkor egyszerűbb a helyzet. Én mindig úgy gondolkodom a dolgokról, hogy inkább megteszem, mert nem akarom megbánni később. Ha van kérdésetek szívesen segítek, megtalálsz Facebookon, vagy a blogomon keresztül is :)

      Delete
  6. Nagyon tetszik ez a poszt.
    Bátrak vagytok, hogy kimertetek menni. A párommal mi is hezitálunk, hogy itt maradjunk vagy irány külföld.
    Neki is megmutatom aztán újra átbeszéljük :)

    Orsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha esetleg Angliában gondolkodtok, akkor a blogomon találsz még több hasznos információt a kiköltözésről, vagy ha van bármilyen kérdésed, nyugodtan tedd fel, szívesen segítek :)

      Delete
    2. Nagyon aranyos vagy, köszi előre is a segítséget!
      Elsőként Ausztriában gondolkodunk, és másodikként Anglia. Mondjuk angolul jobban tudunk. Majd meglátjuk, de lehet majd fogok kérdezősködni :)

      Orsi

      Delete
  7. Na ez egy szuper bejegyzés volt! Nagyon tetszett! :))))))

    ReplyDelete